Bostadsrättsföreningen Britts Grannar

Nära både naturen och staden

Föreningen

Brf Britts grannar bildades 2001 och är belägen på Hässleholmsvägen 7-11, Björkhagen i Johanneshov. Föreningens fastighet förvärvades 2003 och består av tre flerbostadshus om 6 våningar med 79 lägenheter. Fastigheterna är uppförda 1947.

Britts staty

Brf Britts grannar är mycket stolta att ha statyn Britt i sin ägo. Britt har också gett namn åt föreningen.

Britt inköptes 1950 av Svenska Bostäder, den första skulptur som Svenska bostäder köpte in. Den har sedan stått på samma plats. När BRF Britts grannar bildades följde Britt med i köpet, eftersom hon står på föreningens mark.

Britt skapades av Palle Pernevi, (1917-1997).

Britt renoverades 2012, vilket ställde till en del rabalder i tidningarna, eftersom några grannar trodde hon var stulen. Det var lyckligtvis inte fallet, utan BRF’en hade lämnat in Britt till renovering på Bergmans Konstgjuteri där hon vaxades upp och fick ny patina efter att ha stått drygt sextio år i grässlänten vid Hässleholmsvägen i Björkhagen.

Läs mer om den förmodade ”stölden” här:

BrittFoto: Mats Strandberg 1950

Per Strandberg har haft vänligheten att skicka oss vidstående bild från 1950.