På den här sidan har vi samlat vanliga frågor och svar.
Hjälp, jag har en akut vattenläcka och det är helg, vad gör jag?
Felanmäl på vårt journummer: 08-18 70 00. Det här numret gäller för akuta situationer, såsom vattenläcka eller elavbrott efter kl. 21 och på helger.
Hissen står stilla, hur felanmäler jag?
Kontakta styrelsen på email hidden; JavaScript is required så felanmäler styrelsen till vår hissleverantör.
Kontakta även styrelsen för små fel som trasiga lysrör, lampor, speglar, krånglande dörrar och dörrstängare så felanmäler styrelsen dessa till vår fastighetsskötare som åtgärdar denna typ av fel.
Om du eller någon annan sitter fast och dörren inte går att öppna, ta det lugnt och prova att trycka på någon annan knapp än bottenvåningen (BV). Det kan vara så att hissen går igång igen efter att knappen för nödstopp tryckts in av misstag.
Fungerar det inte att trycka på någon knapp, ring vår hissleverantör Otis på deras linje för felanmälan dygnet runt, Otisline, 0200-21 21 11, så kommer hjälp på direkten.
En lampa i gemensamma utrymmen eller i trädgården är sönder, vad gör jag?
Kontakta styrelsen på email hidden; JavaScript is required så felanmäler styrelsen till vår fastighetsskötare för åtgärd.
Det är fullt i avfallskärlen i miljöstugan, vad gör jag?
Om det är fullt i ett kärl, prova att vända på det och tryck ihop innehållet. Om det fortfarande är fullt, lägg inte i så att det blir överfullt utan kom tillbaka när kärlen är nytömda. Ett schema över när och vilka kärl som töms finns på insidan av dörren till miljöstugan.
Läs mer om vad du får slänga och inte slänga under Fastigheten >> Avfall och miljöstuga.
Hur får jag igång bredbandet?
Bredband med tillhörande hårdvara beställer du själv av vår leverantör Ownit. Där kan du också välja hastighet för bredbandet.
Läs mer här på hemsidan under Bostaden >> Bredband och TV.
Jag upplever att bredbandet går långsamt, vad gör jag?
Besök vår bredbandsleverantör Ownit och gå igenom deras guide för felsökning som du hittar under ”Kundsupport”. Om du fortfarande upplever att bredbandet långsamt, ta kontakt med Ownits kundsupport så hjälper de dig.
Vilken nätleverantör för elen har jag och kan jag välja vilken elleverantör jag vill?
Vi har Ellevio som elnätsbolag. Du tecknar själv avtal med valfritt elbolag. En lista över elbolag finns här.
Läs gärna mer här på hemsidan hur du spar energi.
Jag behöver kopiera upp fler nycklar, hur går jag till väga?
Läs mer under Bostaden >> Nycklar och kopiering.
Hur får jag reda på koden till föreningslokalen?
Mer information om vår föreningslokal finns under Fastigheten >> Föreningslokal.
Finns det möjlighet att få egen garage- eller parkeringsplats och hur gör jag?
Föreningen har sex garage och två parkeringsplatser att hyra. Det är kö till både garage och parkeringsplatser. Läs mer under Fastigheten >> Garage- och parkeringsplatser.
Jag har tänkt att renovera, hur går jag till väga?
Här på hemsidan har vi publicerat särskilda renoveringsregler som vi gärna vill att du läser igenom, om du inte gjort det redan. Dessa hittas under Bostaden >> Ombyggnad och renovering.
På samma sida finns det också en renoveringsblankett som vi gärna vill att du går igenom, fyller i och skickar in till oss i styrelsen på email hidden; JavaScript is required.
Färgen har börjat lossna på insidan av räcket på balkongen, får jag skrapa bort och måla om?
Balkongerna är föreningens ansvar. Arbete får inte utföras av den boende själv, inte ens på insidan av balkongräcket. Räckena kommer att åtgärdas i en kommande renovering av balkongerna under 2022 eller 2023.
Får bollplanen användas till annat än bollspel?
Även om bollplanen i första hand är avsedd för bollspel och lek för barn får den också användas för kalas, fest och andra tillställningar. Tänk bara på att göra i ordning och städa ordentligt efter dig. Styrelsen hoppas alla kan samsas om användandet av planen.
Kontakt
Hittar du inte svaret du letar efter här på hemsidan, tveka inte att höra av dig till styrelsen på email hidden; JavaScript is required.